čtvrtek 19. dubna 2018

Pardubický vinařský půlmaraton 2018

Závod, který je pro mě jako rodilého pardubáka prostě povinností. Dvě kolečka centrem města, které je při této akci úplně uzavřené pro veškerou dopravu. K tomu pravidelná účast přes 1 000 běžců a neuvěřitelné množství fandících lidí. Letos jsem závod běžel po třetí. A jaký byl můj cíl pro tento ročník? Konečně ho dát pod 90 minut! Nijak speciálně natrénováno jsem sice neměl, ale po závodech z minulého roku to vypadalo, že je to cíl reálný. Tedy pokud vše vyjde, jak má. Takže tentokrát žádná užívačka, kochání a plácání si s fandícími dětmi, ale pěkně makat.

neděle 15. dubna 2018

Vlašské špagety carbonara

Klasické špagety carbonara nejsou právě nejzdravější jídlo. Bílé těstoviny, spousta tuku ze slaniny, sýru a másla, k tomu cholesterol z vajec a minimum zeleniny. Ale chápu, že pro někoho se jedná o lásku na první pohled. Moje verze na to jde jinak. Tmavé těstoviny, spousta čerstvé zeleniny a k tomu přeliv z namletých vlašských ořechů, lahůdkového droždí a sójové omáčky. Určitě nevypadají tak oslnivě - jsou spíše takovou temnější variantou. Ale chuťově stojí za vyzkoušení, a navíc se opět jedná o velice jednoduchý recept. Tentokrát se však do krabičky moc nehodí - tedy hodí pouze v případě, že zvládáte jíst špagety bez pokydání všeho okolo :)

neděle 8. dubna 2018

Rizoto nejen z rýže


Rizoto je jednoduché, zdravé a chutné jídlo. Tedy pokud ho nemáte spojené se školní jídelnou a hroznou chutí rozblemcaného kuřecího masa. Ručím však za to, že tento recept na takové zážitky pomůže zapomenout. Základem rizota navíc vůbec nemusí být rýže, ale prakticky cokoliv. S ostatními surovinami také není problém a vždy lze použít mraženou zeleninu, takže rizoto si člověk může dopřát opravdu kdykoliv. Jídlo se také skvěle hodí do krabičky. Přidáním čočky, fazolí, případně tempehu či tofu pak rizoto může obsahovat velké množství bílkovin. 

neděle 1. dubna 2018

Zima 2018


Běhání v zimě jsem si letos konečně užil - na rozdíl od minulého roku, kdy jsem kvůli zranění běhat nemohl. A jaké to bylo? Na rovinu musím říci, že nic extra. Těch pár dnů, kdy napadlo hodně sněhu bylo parádních, ale mráz a vítr v těch ostatních dnech nestály za nic. Kolikrát jsem se proto musel docela nutit, abych šel hned ráno běhat. A jak jsem se motivoval, když jsem se ani neúčastnil žádných závodů? Pomohl mi hlavně běžecký portál Strava, ve kterém jsem se zapsal do měsíčních výzev - Strava Challenges

neděle 25. března 2018

Tempeh-fleky se zelím (nezapékané)

Tempeh-fleky jsou mojí variací na jednoduché tofufleky. Ty jsou pak veganskou alternativou tradičních šunkofleků, jen bez použití trouby a samozřejmě živočišných produktů. Hlavními ingrediencemi mého receptu jsou tempeh, těstoviny a kysané zelí. Protože se tempeh-fleky nezapékají, jejich příprava je extrémně jednoduchá a trvá jen o pár minut déle než uvaření samotných těstovin. Zvláštností receptu je, že v něm nepoužívám sůl. Díky sójové omáčce a slanému tempehu není totiž potřeba. Recept je ideální, pokud vám zbude kysané zelí a nevíte, co s ním. Jídlo se také skvěle hodí do krabičky. 

neděle 18. března 2018

Veganská strava II. - Nahrazení nevhodných surovin

První část článku popisovala nahrazení živočišných surovin veganskými alternativami. V této části rozeberu suroviny, které jsou sice veganské, ale jejichž konzumace není úplně ideální. Všechny tyto často používané suroviny lze nahradit mnohem nutričně hodnotnějšími, zdravějšími a často i chutnějšími alternativami. Protože takovýchto surovin je poměrně hodně, v tomto článku nebudu zacházet do velkých detailů, ale vždy poskytnu zdroje a odkazy na podrobnější informace. Jednotlivé potraviny plánuji detailně rozebrat v příštích článcích.

sobota 10. března 2018

Technika "smažení" na vodě

Technika "smažení" na vodě je způsob, jak se vyhnout použití oleje při smažení například cibulky, nebo jiné zeleniny. Technika najde své použití hlavně ve veganském stravování ze základních surovin ("whole food plant based diet"), ve kterém se nepoužívá žádný průmyslově zpracovaný olej. Jak název napovídá, technika je velice prostá - místo oleje se zelenina "osmaží" na vodě a následně chvíli na sucho. Jediné, co je tak potřeba je nepřilnavá pánev. Pro lepší chuť lze v závěru "smažení" použít sójovou omáčku, která jídlu dodá zajímavou chuť.