neděle 22. ledna 2017

Zhodnocení roku 2016

Rok 2016. Skoro 3500 naběhaných kilometrů, 346 běhů, 4 závody, z toho jedno první místo, léto v Lancasteru, 2 medaile v iaido, přechod na vegetariánství a později na veganství. A bohužel dost nepovedený závěr roku. Přesto celkově skvělý rok!    

Jako každý rok, i pro rok 2016 jsem měl co se týče běhání určité plány a cíle. Byly to:
  • Zaběhnout si můj první maraton - nesplněno. 
  • Dostat se k pravidelnému běhání 85 kilometrů týdně - splněno.
  • Během celého roku uběhnout alespoň 3000 kilometrů - splněno. 
  • Zaběhnout si pro sebe maraton (na Kočičí hrádek a zpátky) - nesplněno. 
  • Zlepšit si čas v Pardubickém půlmaratonu - splněno.   

První maraton

Můj hlavní cíl roku. Bohužel, splnit se mi ho nepodařilo. I když jak se to vezme. Místo maratonu jsem si zaběhl Saar Challenge, který byl jen o nějaké 3 kilometry kratší. Na druhou stranu vezmu-li v úvahu převýšení a terén, určitě by se závod náročností vyrovnal nějakému jednoduššímu maratonu. A navíc ta krásná příroda Žďárských vrchů za to opravdu stála. A první místo v kategorii - co víc si přát. 

Naběhané kilometry 

S počtem naběhaných kilometrů jsem spokojený. Běhalo se mi skvěle a hlavně díky běhům v UK a nízko-sacharidovému stravování jsem se naučil bez větších problémů běhat i více než 30 kilometrů v jednom tréninku. Měsíční kilometráž jsem pomalu zvyšoval a od léta jsem se držel okolo 80 kilometrů týdně (v závěru roku jsem i překročil 100 kilometrů / týden).

Proč jsem si stanovil právě 85 km týdně? Mám vyzkoušené, že pokud chci slušně uběhnout určitou vzdálenost v jednom běhu, měl bych normálně týdně běhat dvojnásobek této vzdálenosti. A protože mým cílem bylo uběhnout maraton, dvojnásobek jeho vzdálenosti dává právě necelých 85 kilometrů. 

Počet měsíčně naběhaných kilometrů od roku 2014 (rok 2016 zobrazen zeleně): 
  
Celkem jsem během roku naběhal: 3 446 kilometrů. Jejich průměrná rychlost přitom byla 11,5 km/hod.

Na Kočičí hrádek a zpátky

Takový můj sen. Myslel jsem, že se bude jednat o hezké doplnění mého úplně prvního cíle v běhání - doběhnout na Kunětickou horu a zpátky (21 km). Trasu jsem měl naplánovanou převážně po cyklostezkách tak, aby dala vzdálenost maratonu (42 km). Bohužel, tento cíl se mi splnit nepodařilo. Nejvhodnější část roku jsem byl v UK a na podzim už nějak nezbyl čas. Navíc trasa mě nijak zvlášť nelákala - až na úsek okolo Kočičího hrádku se jedná o celkem monotónní běh po asfaltu. Ale tak v roce 2017 by to snad šlo :)

Pardubický vinařský půlmaraton 

Můj jediný cíl v tomto domácím závodě (kromě toho si ho pořádně užít) pro mě byl překonat svůj čas z minulého roku - 1:39:18. V rámci mých tréninků jsem na jaře zjistil, že jsem schopný půlmaraton odběhnout za nějakých 1:33, a proto jsem trochu doufal, že bych se mohl s trochou (hodně) snahy dostat pod 1:30. Bohužel hlavně kvůli pomalejšímu startu se nezadařilo. Nicméně s výsledným časem 1:33:49 jsem přesto spokojený a cíl na další rok je jasný - prolomit onu hranici 90 minut!  

Ostatní trénink 

Kvůli zvýšení frekvence běhání jsem začal dost flákat posilování a jiná kompenzační cvičení. Díky tomu jsem (hlavně přes léto) dost zhubl. Moje kondice v běhání šla ale i díky tomu dost nahoru. Byť na úkor svalů.

Během roku jsem koncem května vyměnil mé polar m400 za garmin forerunner 230. Bohužel díky tomu nemám ucelené statistiky na jednom serveru a nemohu proto moc objektivně zhodnotit například vývoj mé fyzické kondice (jak polar tak garmin bohužel měří trochu odlišné parametry). Každopádně garmin spočítal mou počáteční VO2 max (odhad kondice v běhání) na 59 s tím, že koncem roku jsem měl 62 ml / kg / min. Určitý vliv tam mohla hrát ztráta hmotnosti, ale zlepšení je tam patrné i tak. Přesto jsou hodnoty dost nadhodnocené. Osobně bych hodnotu VO2 Max odhadoval někde okolo 48-49, což by odpovídalo mému výsledku 1:33 na půlmaratonu. 

Vývoj mé VO2 Max podle garminu: 


Iaido 

Iaido bylo v podstatě moje hlavní kompenzační cvičení, tedy dokud jsem neodletěl do UK. Dvouhodinové tréninky dvakrát týdně mně poskytly dostatek času pro regeneraci. Mimo jarního semináře (který jsem měl opět na starosti a klapl skvěle) jsem se v květnu zúčastnil mistrovství Polska, kde se mi podařilo vyhrát první místo v kategorii mudan (kjů). Stal jsem se tedy mistrem Polska - hezký dárek k mým narozeninám! Na závodech v Praze jsem poté vyhrál třetí místo v té samé kategorii. Příjemné a dost nečekané překvapení na to, že iaido mám hlavně jako doplněk běhu a odreagování. 

Závěr

Co říci závěrem? Rok 2016 byl v podstatě ve všech směrech skvělý. Dařilo se mi běhat relativně velké objemy, včetně každodenního běhání mezi domovem a prací (v Lancasteru) a závodů.

V prosinci se mi pravděpodobně zvýšené objemy, bez jakýchkoliv dní odpočinku, vymstily a něco jsem si udělal se svalem / šlachou mezi stehnem a kyčlí. Jedná se o moje první běžecké zranění a dost nemile mě proto překvapilo, jak moc mi běhání chybí. Po návratu k běhu proto plánuji hlavně si ho zase maximálně užívat a nikam se nehonit!    


2 komentáře:

  1. Paráda!! Je to skvělý vidět to takhle pohromadě. Možná bych si taky měla sepsat události loňského roku, jen tam nebude běh a čísla :-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky! To určitě udělej a pak pošli odkaz, rád si počtu i bez čísel! :)

      Smazat